Waar moet je beginnen met zoeken en wat is dan de ideale camper? Deze vragen spoken tot ’s avonds laat door ons hoofd. We hebben nog nooit met een camper gereisd. En qua bedrag, is dit wel het duurste wat we ooit gekocht hebben. Daarnaast gaan we echt een jaar in de camper wonen. En dan kijk je ook weer anders, dan bij een gewone vakantie.

Starten met campers bekijken op Marktplaats

Terwijl ons huis in de verkoop staat, snuffelen wij op Marktplaats. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. We selecteren campers tussen de 10.000 en 50.000 euro. Wat een bedragen hè! We duiken in de wereld van campers, bekijken de mooiste (en lelijkste!) plaatjes en lezen een hoop info om eerst maar eens te bepalen wat voor ons de ideale camper is.

Welke camper indeling spreekt ons aan?

We beginnen met de bedindeling en het zitgedeelte. Wij willen geen zitgedeelte ombouwen tot bed elke dag (een heel jaar).

Handige bedindeling

We zoeken dus een vast bed achterin de camper. Een dwarsbed of een lengtebed mag allebei. Het lijkt ons handig dat de kinderen daar slapen. Als zij gaan slapen, kunnen wij gewoon voorin zitten en daarna voorin slapen. Dat betekent dus een alkoof camper of hefbed aan de voorkant. Een hefbed midden in de camper leek ons onpraktisch. Je bent je zitgedeelte (en vluchtroute) kwijt, als hij naar beneden komt. Het plafond van je camper is ook lager. Niet zo fijn voor lange mensen. Verder willen we de optie open houden dat we kunnen wisselen tijdens de reis. Dat wij achterin slapen en de kinderen in het hefbed.

Handig zitgedeelte

Het zitgedeelte vinden we ook belangrijk. Het is toch je huiskamer, waar je met zijn alle wilt kunnen rondhangen. Een dubbele treinzit is al gauw erg krap, met twee kinderen. We vielen snel voor de enkele treinzit, met draaibare voorstoelen. Zo behoud je gevoelsmatig de meeste ruimte.

Onze andere camperwensen

Wij wilden per se een douchemogelijkheid in de camper. Niet wetende dat we daar later tijdens de reis heel anders over denken. Na 3 maanden is de douche nog steeds ongebruikt  Een toilet is wel een must.

Verder willen we een zonnepaneel en een extra huishoudaccu, zodat we ook vrij kunnen staan (wildkamperen). Een ingebouwde lpg tank, om ons te voorzien van gas voor de verwarming en het koken, leek ons ook fijn.

Moeilijkste punt: het gewicht van de camper!

Na het inschatten van ons gewicht (wij, de kids, hond, camperinboedel en -accessoires.. een goede 600kg), werd de camperzoektocht ineens een stuk lastiger. Vergeet niet dat een volle water- en dieseltank ook al wat weegt. En denk aan je zonnepaneel, accu, airco, reservewiel, luifel, fietsendrager etc. Je mag met een B-rijbewijs namelijk maar tot 3500 kg rijden. Een gemiddelde camper zit al gauw aan de 3200 kg. En daar mag je nog 100 kg bij optellen, voor je massa rijklaar gewicht. Een andere optie is je C-rijbewijs halen. Maar dat hoefde voor ons nou ook weer niet.

Je C1 rijbewijs halen?

Met een c1 rijbewijs mag je tot 7500 kg rijden. Maar let op. Je bent dan een soort vrachtwagen. Je mag niet op sommige wegen en bruggen. Op gras staan wordt moeilijker. En rijden over smalle straten door authentieke dorpjes onmogelijk.

Naar de camper dealer

Na de grote theoretische zoektocht zijn we klaar voor de praktijk. Op naar een paar camper dealers. We worden helaas bij een paar zaken niet serieus genomen. Ongelofelijk, want je staat wel op het punt om duizenden euro’s uit te geven. Gelukkig komen we uiteindelijk bij een fijne dealer terecht.

Goede mogelijkheid om te vergelijken

Een goede tip is om een dealer uit te zoeken, waar ze meerdere potentiële modellen hebben staan. Dan kun je lekker in en uit lopen, om goed rustig te vergelijken. Voor ons staan er twee goede opties: Een Hymer Exsis i 578 en de Hymer Exsis i 614. Beide modellen zijn laag in gewicht. De ene heeft een lengtebed en de ander een dwarsbed. Erg fijn om dat even naast elkaar te zien.

Onze ideale camper is geworden..

Uiteindelijk kiezen we voor degene met de grootste leefruimte, met een dwarsbed achter en een hefbed aan de voorkant. Trommelgerof.. het is de Hymer Exsis i 614 geworden! Met een prachtgewicht van 2850 kg, zonnepaneel, extra accu, wc/douche combi, grote koelvriescombinatie en draaibare voorstoelen. En er wordt een lpg-fles met buitenvulaansluiting geïnstalleerd.

ideale camper

Lees verder: “Spannend…. Onze eerste nacht in de camper op reis!”

Dé ideale camper is er natuurlijk niet. Iedereen heeft zijn eigen wensen. Vertel eens, naar welke opties zoek jij vooral in een camper? Of welke indeling spreekt jou aan? We zijn erg benieuwd en zien je antwoord graag in de reacties!

Author

Tikje eigenwijze 30+er en moeder van dochter (7) en zoon (3) met co-ouderschap. Een denker, houd van creatief schrijven en luistert naar “het verhaal achter het verhaal”. De balans der dingen, haar struggle.

Schrijf een reactie

CommentLuv badge